کد خبر 270465
۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰

مبلغی در گفتگو با «حیات» مطرح کرد:

مسلمانان از وحدت خود برای حل مشکل غزه استفاده کنند/هویت واحد منافع مشترک را بدنبال می‌آورد

مسلمانان از وحدت خود برای حل مشکل غزه استفاده کنند/هویت واحد منافع مشترک را بدنبال می‌آورد

عضو مجلس خبرگان رهبری با باین اینکه وضعیت غزه باعث شده گام‌های بزرگی در جهت وحدت به خاطر مواجه شدن امت اسلامی با این جنایت هولناک و بی‌سابقه برداشته شود، گفت: وحدت شرط لازم پیروزی و کمک به فلسطینی‌ها و نجات آن‌ها از چنگال رژیم صهیونیستی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات، در مورد هفته وحدت اظهار کرد: وحدت یک تکنیک، راهبرد و استراتژی نیست بلکه یک پروژه است البته راهبردهایی را باید برای آن تعریف کرد. چون تکنیک، تاکتیک و یا راهبرد انگاری آن بدین معناست که در یک زمانه خاص و برای یک هدف خاصی است که در یک برهه‌ای از زمان فعال می‌شود. 

وی افزود: وقتی وحدت را  یک پروژه بدانیم همیشه باید به سمت آن حرکت و  هدف تلقی کرد. وقتی هدف شد باید راهبردها، خط مشی‌ها ،کوشش‌ها، وظایف، علوم و دانش‌های اسلامی برای ایجاد آن‌ فعال شود.

 عضو مجلس خبرگان رهبری، ادامه‌ داد: وحدت قالب اجتماعی دارد، که اسلام برای یک جامعه اسلامی بزرگ می‌خواهد. وقتی جامعه بزرگ اسلامی را تشکیل شد. تحت عنوان امت اسلامی بیان می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: داخل امت اسلامی ممکن است افکار، مذاهب، اقوام، زبان‌ها و حتی جغرافیای مختلف وجود داشته باشند. اما در اصل همه یک مجموعه واحدی هستند و هویت اسلامی واحدی دارند.

مبلغی تاکید کرد: وقتی که اسلام بحث امت را مطرح می‌کند نمی‌تواند دارای هویت نباشد یا تصور کنیم فقط هویت شیعی یا سنی داریم همه آن‌ها درون یک هویت بزرگتر تحت عنوان هویت اسلامی تعریف می‌شوند و نمی‌شود یک امت را دین بخواهد اما هویت نداشته باشد.

وی افزود: بر اساس اسلامی تک تک انسان‌هایی که درون جامعه اسلامی حضور دارند چه شیعه و چه سنی باید در درونشان همان احساسی را داشته باشند که دیگری دارد. یعنی احساس وضع مشترک، منافع مشترک، هویت واحد و این هویت اگر احیا شود وحدت ایجاد می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما باید یک هویت واحد را تشکیل دهیم و نمی‌شود هویت مشترک را از منافع، سرنوشت و ارتباطات مشترک جدا کرد. زیرا تفرقه هویت را از بین می‌برد.

وی با اشاره به موانع وحدت ایجاد وحدت تصریح کرد: مانع ایجاد وحدت تعصب است چون هویت با تعصب سازگار نیست اگر هر قومی و یا هر مذهبی در داخل جامعه بزرگ اسلامی دارای تعصب باشند دیگری را با تعصب خود نفی می‌کنند و دشمنی می‌ورزند بنابراین هویت شکل نمی‌گیرد وقتی هویت شکل نگرفت در نتیجه وحدت شکل نمی‌گیرد.

مبلغی درباره اینکه وحدت چگونه می‌تواند به حل مشکل فلسطین و غزه کمک کند گفت: این جنایتی که نسبت به غزه از سوی رژیم اشغالگر قدس درحال انجام است وحدت زیادی را در بین مسلمان سراسر جهان ایجاد کرده و در واقع مسلمان‌ها فهمیدند که همه آن‌هامورد هدف قرار خواهند گرفت.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت غزه باعث شده گام‌های بزرگی در جهت وحدت به خاطر مواجه شدن امت اسلامی با این جنایت هولناک و بی‌سابقه برداشته شود و  بنابراین وحدت شرط لازم پیروزی و کمک به فلسطینی‌ها و نجات آن‌ها از چنگال رژیم صهیونیستی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین گفت: اگر از قبل وحدت داشتیم این وضع پیش نمی‌آمد امروزه یک آگاهی و بیداری در مسلمان‌ها ایجاد شده و هم به سمت وحدت بیشتر بروند هم از وحدتشان برای نجات این ملت مظلوم استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha